SEO-branschen skakar! De flesta som håller på med SEO, eller sökmotoroptimering har fått en hel del att fundera på efter det att Google har skruvat till ytterligare i sina algoritmer. Inlänkarna kanske inte har samma betydelse längre? Penguin kallar Google sin senaste uppdatering och man kan ju undra varför man har kallat den det? Kanske liknar man sökresultaten med pingvinens gungande gång? Vad vet jag...
Google Hummingbird (Kolibri)
Nu har Google släppt ytterligare en algoritmuppdatering som man kallar för "Hummingbird" men till skillnad från Penguin och Panda , är Hummingbird inte ett straff! Hummingbird har som främsta uppgift att "rengöra serpen från lågkvalitativt innehåll" (hade man ju hoppats att alla uppdateringar hade som huvudsyfte), men även en förändring i hur Google reagerar på olika typer av sökfrågor, som gör att sökmotorn nu får den verkliga innebörden bakom en fråga, snarare än de separata villkoren i den. Algoritmen skall förbättra svaren på "konversationsfrågor", med tanke på det växande antalet mobila användare. Så Google Hummingbird handlar om att Google att kunna fånga användarnas faktiska sökinnebörd och hitta innehåll som matchar denna avsikt bäst. Står du t.ex. på Segels Torg och tar upp din Smartphone och "googlar" på "god pizza" bör du således få träffresultat på pizzerior i närheten av Sergels Torg, som har öppet och som serverar goda pizzor...