Den 24.e april 2012 släppte Google sin första "Penguinuppdatering"! För många sajtägare blev detta väldigt märkbart och paniken lät inte vänta på sig bland företag och SEO-bolag. Vad var det då som Google ville uppnå med att skärpa "filtret" i det organiska söket? Man får ju hoppas att syftet är att ytterligare förbättra resultatet och ge användarna av söktjänsten ett ännu bättre resultat där meningslösa sajter som inte är "äkta" försvinner ner i serpen. Man får ju hoppas att Google, fortsatt, vill uppfattas som "The Good Guy" och att man inte tar hänsyn till att man genom att "sänka" stora sajter samtidigt tvingar dessa att köpa trafiken via AdWords? Googles enorma "nätverk" av publicister som exponerar Googleannonser på sina sajter vill man kanske heller inte "trycka ner i avgrunden"?
Har Ni hamnat i bestraffning kan Ni kanske få lite tips om hur man tar sig ur bestraffningen. Skaffa en programvara för att lokalisera misstänkta inlänkar (finns massor) och försök att kontakta ägarna av webbplatserna att ta bort de länkar som leder till din sajt. Dokumentera all kommunikation (mail, telefon mm) för att kunna göra en korrekt "reconsider request" till Google när du är klar. De sajter som inte svarar på mail eller andra kontaktvägar och där länkarna ser "skumma ut" måste du lägga till i en lista över domäner som Ni inte vill befatta Er med, en s.k. "disavow-list". Denna lista laddar man upp till Google i anslutning till att man skickar sin reconsider request (Begäran om omprövning) Lyssna på vad Matt Cutts tipsar om i videon nedan;