Sökmotoroptimering


Sökmotoroptimering något för oss?

SEO eller Sökmotoroptimering (Search Engine Optimization), som det egentligen står för, är en företeelse som de flesta företag med lite insikt i www har hört talas om och i många fall även har anammat. Vanligtvis blir man uppringd av något “SEO-företag” som har hittat din sajt på nätet som berättar för Er att man är precis den partner som klarar av att få just Er sajt synlig på nätet och då i första hand på Google. Google är egentligen den enda sökmotor som är intressant, i dagsläget, då över 80% av alla sök görs på Google eller med Googles sökmotor (typ Eniro). Att ha bra placeringar på Bing, Yahoo och andra söktjänster är, förvisso, ingen nackdel men om det är trafik man är ute efter ger dessa placeringar ganska lite trafik. Konkurrensen på Google är enorm och små saker kan innebära stora placeringsförändringar i det organiska sökresultatet, den s.k. serpen.

Man brukar prata om två olika delar, när det gäller sökmotoroptimering. Den ena är det som man kan påverka på sin egen sajt, OnPage och det andra är det som man kan påverka från andra sajter med hjälp av länkningar till din sajt, OffPage.