Sökmotoroptimering


Sökmotoroptimering i praktiken

Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization), som det egentligen står för, är en företeelse som de flesta företag med lite insikt i www har hört talas om och i de flesta fall har anammat. Vanligtvis blir man uppringd av något ”SEO-företag” som har hittat din sajt på nätet och berättar för Er att man är precis den partner som klarar av att få just Er sajt synlig på nätet och då i första hand Google. Man vill erbjuda dig sökmotoroptimering! Google är egentligen den enda sökmotor som är intressant, i dagsläget, då över 80 % av alla sök görs på Google eller med Googles sökmotor (typ Eniro). Att ha bra placeringar på Bing, Yahoo och andra söktjänster är förvisso ingen nackdel, men om det är trafik man är ute efter ger dessa placeringar ganska lite trafik. Konkurrensen på Google är enorm och små saker kan innebära stora placeringsförändringar i det organiska sökresultatet, den s.k. serpen.

Hur kommer man upp i sökresultatet?

Ja, det är ju detta som det hela handlar om och oftast får SEO-företagen ”straffspark” när man börjar arbeta med sökmotoroptimering på din sajt då den helt saknar strategi för att överhuvud taget indexeras av Google. Vad menas med detta? Jo, om man t.ex. gör en sökning på Namnlöst dokument så får man upp hela 75 000 indexerade sidor med detta som titel. Titeln på dina dokument/sidor är det absolut viktigaste när det gäller att ”bli sedd på nätet”. Genom att berätta vad man håller på med i Dokumenttiteln så kommer man med automatik att avancera kraftigt i ”serpen” och denna osannolikt enkla förändring krediteras ofta SEO-företaget. Söker man på Untitled document hittar man nästan 35 miljoner indexerade sidor som har detta som ”överskrift”. Man kan göra liknelser mellan SEO och bantning! Om man har bestämt sig för att gå ner i vikt (komma upp på sökmotorerna) blir man automatisk lite mera insiktsfull av vad man stoppar i sig (hur man skriver och vad) vilket sedan gör resultatet. SEO-företaget (Tablettillverkaren), som utför sökmotoroptimering, tar åt sig äran oavsett vad det var som var den egentliga orsaken. Du vågar inte chansa med att ”ta bort tabletten” utan du fortsätter med denna i all evighet (SEO-företaget fakturerar sina tjänster)

Betydelsen av inlänkar till din sajt?

Google har massor av ”robotar” som besöker din webbplats för att kontrollera om du har gjort förändringar som påverkar sökresultatet. Vissa robotar tittar på innehållet (content)vissa på inlänkar, vissa på utlänkar och massor av andra robotar har små, speciella uppgifter som var och en för sig har en påverkan i Googles totala algoritm. Under senare tid har betydelsen av inlänkar minskat kraftigt vilket gör att SEO-företagens ”länkpaket” blir allt mindre kraftfulla. Inlänkar är dock fortfarande den viktigaste parametern inom sökmotoroptimering men kvalitén på länkarna har blivit mycket viktigare. Egentligen är detta helt i linje med vad Matt Cutts (spamguru på Google) säger på sin blogg och en självklar utveckling. SEO-branschen är ju, i mångt och mycket, en bransch som kraftigt manipulerar Googles sökresultat. Givetvis är ju SEO-bolagen tämligen sparsamma med att berätta om inlänkarnas minskade betydelse då detta är en mycket stor del av deras intjäning och affärsmodell…

Betydelsen av domännamn?

Hur stor betydelse har domännamnet?  Att ett domännamn skall vara så kort som möjligt och helst innehålla det viktigaste nyckelordet är ju så klart ingen nackdel. Det skall dessutom återspegla seriositet och vara hyfsat enkelt att komma ihåg. Skriver man om Sökmotoroptimering och SEO så skulle www.topseo.se vara ett tämligen hyfsat bra domännamn. Har man verksamhet enbart i Sverige är det den svenska toppdomänen .se som man bör välja (.com funkar hyfsat bra också).

Google

Google är den sökmotor som de allra flesta människor använder sig utav. Google, som också äger YouTube, är lika dominanta på sök som Microsoft är på operativsystem och kontorsprogram. Google sökmotoroptimering & seoGoogle, är ett amerikanskt internetföretag som grundades den 7 september 1998 av Larry Page och Sergey Brin. Google gjorde en vinst under fjärde kvartalet 2014 på hela 4,76 miljarder dollar. I svenska kronor innebär detta drygt 40 miljarder kronor. Det är en ökning jämfört med samma period förra året då vinsten var 3,38 miljarder dollar. Omsättningen hamnade på hela 18,1 miljarder dollar (154 miljarder SEK), en ökning med 15 procent jämfört med samma period ett år tidigare. Google själva behöver inte lägga en enda dollar på sökmotoroptimering.