Sökmotoroptimering


Sökmotoroptimering i praktiken

Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization), som det egentligen Sökmotoroptimering & SEO ger ökad synlighet på nätetstår för, är en företeelse som de flesta företag med lite insikt i www har hört talas om och i många fall även har anammat.

Vanligtvis blir man uppringd av något ”SEO-företag” som har hittat din sajt på nätet och berättar för Er att man är precis den partner som klarar av att få just Er sajt synlig på nätet och då i första hand Google. Man vill erbjuda dig och ditt företag sökmotoroptimering och med detta en ökad synlighet på nätet!

Google är egentligen den enda sökmotor som är intressant, i dagsläget, då över 80 % av alla sök görs på Google eller med Googles sökmotor (typ Eniro). Att ha bra placeringar på Bing, Yahoo och andra söktjänster är förvisso ingen nackdel, men om det är trafik man är ute efter ger dessa placeringar ganska lite trafik. Konkurrensen på Google är enorm och små saker kan innebära stora placeringsförändringar i det organiska sökresultatet, den s.k. serpen.