Länkar


Betydelsen av inlänkar till din sajt?
Google har massor av “robotar” som besöker din webbplats för att kontrollera om du har gjort förändringar som påverkar sökresultatet. Vissa robotar tittar på innehållet (content)vissa på inlänkar, vissa på utlänkar och massor av andra robotar har små, speciella uppgifter som var och en för sig har en påverkan i Googles totala algoritm. Under senare tid har betydelsen av stort antal inlänkar minskat kraftigt vilket gör att SEO-företagens “länkpaket” blir allt mindre kraftfulla. Egentligen är detta helt i linje med vad Matt Cutts (en av grundarna av Google) säger på sin blogg och en självklar utveckling. SEO-branschen är ju, i mångt och mycket, en bransch som kraftigt manipulerar Googles sökresultat, att jämställas med idrottare och doping…

Länksystem

Alla länkar som är avsedda att manipulera PageRank eller en webbplatsplacering i Googles sökresultat kan betraktas som en del av ett länksystem och ett brott mot Googles riktlinjer för webbansvariga. Det gäller även tekniker som manipulerar länkar till webbplatsen eller utgående länkar från den.

Här följer några exempel på länksystem som kan påverka en webbplats placering i sökresultaten negativt:

  • Köpa och sälja länkar som vidarebefordrar PageRank. Detta innefattar såväl att betala för länkar, eller inlägg som innehåller länkar, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot länkar eller att skicka någon en produkt “gratis” mot att de skriver om den och inkluderar en länk
  • Överdriven utväxling av länkar (“Länka till mig så länkar jag till dig”) eller partnersidor uteslutande i syfte att länka fram och tillbaka
  • Storskalig artikelmarknadsföring eller kampanjer för gästinlägg med ankartextlänkar som innehåller många sökord
  • Använda automatiska program eller tjänster som skapar länkar till webbplatsen

Det kan även betraktas som en överträdelse av riktlinjerna att skapa länkar som webbplatsens ägare inte har placerat avsiktligen eller går i god för – dessa kallas ofta onaturliga länkar. Här följer några exempel på vanliga typer av onaturliga länkar som strider mot våra riktlinjer:

    • Textannonser som vidarebefordrar PageRank
    • Textreklam eller “native advertising”, det vill säga textreklam på webben, där artiklar som innehåller länkar för att vidarebefordra PageRank inkluderas mot betalning
    • Lågkvalitativa länkar till katalog- eller bokmärkessidor
    • Länkar som bäddats in i en widget som distribuerats till flera webbplatser. Exempel på detta:
      Besökare på den här sidan: 1 472
      bilförsäkring
    • Massreproducerade länkar i sidfoten på somliga webbplatser

Observera att PPC-annonslänkar (betalning per klick) som inte vidarebefordrar PageRank till den som köper annonsen inte strider mot våra riktlinjer. Det finns flera sätt att förhindra att PageRank vidarebefordras, du kan bland annat göra följande:

  • lägga till attributet rel=”nofollow” i taggen <a>
  • dirigera om länkarna till en mellanliggande sida som blockerats från sökmotorerna med hjälp av en robots.txt-fil.

Det bästa sättet att få ägarna till andra webbplatser att skapa relevanta länkar av hög kvalitet till din webbplats är att skapa unikt, relevant innehåll som blir populärt på internet på naturlig väg. Det lönar sig att skapa bra innehåll – länkar väljs ofta ut redaktionellt för att budskapet anses intressant, och ju mer användbart ditt innehåll är, desto större är chansen att någon annan tycker att innehållet är intressant för webbplatsens besökare och länkar till det.

Om du hittar en webbplats som deltar i ett länksystem i syfte att manipulera PageRank får du gärna berätta det för Google. Google kommer att använda informationen för att förbättra sina algoritmer som identifierar sådana länkar.

Källa: Google Webmaster Tools

Är Ni intresserade av Wordfeud?